Jak usunąć zarysowania i naprawić wgniecenia na samochodzie

Porysowałeś lub wgniotłeś swój samochód, ale chcesz spróbować zaoszczędzić trochę gotówki, naprawiając go samemu. Oto jak to robisz.

Jak naprawić zarysowanie.

Zanim spróbujesz naprawić rysę na samochodzie, musisz zobaczyć, jak głębokie jest to zadrapanie. W przypadku lakierowania istnieją trzy warstwy: podkład, lakier bazowy i lakier bezbarwny. Jeśli zadrapanie znajduje się w dwóch górnych warstwach (powłoka bazowa lub bezbarwna), to warto spróbować je naprawić. Jeśli przeszła ona do warstwy podkładowej, lub jeśli widzisz metalowe nadwozie, musisz poprosić profesjonalistów, aby je naprawiali. Przed wyjściem na zewnątrz, aby kupić zestaw do naprawy zarysowań, chwyć pastę do zębów z łazienki. Jeśli jest to pasta do zębów wybielająca, to jeszcze lepiej.

  • Krok 1 - dobrze oczyścić powierzchnię samochodu, w której znajduje się zarysowanie.
  • Krok 2 - przy użyciu dużej ilości pasty do zębów o wielkości 2p na wilgotnej szmatce, nanieść okrężnymi ruchami na zadrapanie
  • Krok 3 - oczyścić obszar wodą z mydłem w celu usunięcia pozostałości pasty do zębów i osuszyć czystą szmatką.
  • Krok 4 - w razie potrzeby powtórzyć kroki 2 i 3 do dwóch razy. Możesz uszkodzić powłokę lakierniczą, jeśli wykonasz te kroki zbyt wiele razy.

Jeśli sztuczka z pastą do zębów nie zadziałała, można znaleźć zestawy do naprawy zarysowań od wyspecjalizowanych sprzedawców. Od prostego T-Cut (działa jak metoda pasty do zębów) po zestawy dla konkretnych producentów lub kolorów. Zakres produktów waha się od około 6 do 40 funtów. Jeśli natomiast zabrałbyś swój samochód do warsztatu samochodowego, który ma być naprawiony, patrzyłbyś na setki, w zależności od tego, jak głębokie jest zadrapanie.

Jak naprawić wgniecenie

Jeśli masz wgniecenie, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to je ocenić. Jak duże jest to wgniecenie? Czy jest schludne czy bardzo pogniecione? Czy jest uszkodzone? Jeśli jest to dość czyste lub proste wgniecenie, być może uda ci się je naprawić. Jeżeli wgniecenie jest uszkodzone, być może trzeba będzie zaangażować w to specjalistów. Albo jeśli uszkodzenie nie jest zbyt głębokie w lakierze, spróbuj naszych rozwiązań zaproponowanych powyżej.

Metoda gorącej wody

Napełnij czajnik i załóż go, ale zatrzymaj go, zanim się zagotuje. Albo weź wiadro i napełnij je gorącą wodą z kranu. Zabierzcie go do samochodu i wylejcie na wgniecenie. Jeśli jest to zwykłe wgniecenie, metal może się zgiąć i wrócić do kształtu. Zawsze warto spróbować tego pierwszego, ponieważ jest to dość proste rozwiązanie i czasami działa.

Metoda tłokowa

Następnie potrzebny jest tłok mniejszy niż wgniecenie. Jeśli wgniecenie jest dość małe, można użyć przyssawki z samochodowej podstawki na telefon komórkowy. Użyj odrobiny wody zarówno na tłok lub ssawkę, jak i na samochód, aby utworzyć uszczelnienie. Pchnij ją aż do końca, aby wydostać powietrze i mocno pociągnij. Miejmy nadzieję, że wgniecenie wyskoczy i praca będzie dobra.

Wypychając wgniecenie

- Ta jest znacznie bardziej czasochłonna i nie zawsze możliwa, w zależności od tego na jakim panelu znajduje się wgniecenie. Na przykład, jeśli wgniecenie znajduje się w drzwiach, możesz to zrobić, ponieważ możesz mieć do niego łatwy dostęp z drugiej strony. Jeśli wyciągnięcie wgniecenia i gorąca woda się nie uda, trzeba będzie usunąć wnętrze drzwi. Będzie to czasochłonne i może trochę skomplikowane. Ale gdy już będziesz miał dostęp do wgniecenia, powinieneś być w stanie przywrócić mu kształt. Upewnij się tylko, że wszystkie odkręcone śruby mają zakładki, a po ich ponownym włożeniu nie pozostało nic - mówi ekspert usuwania wgnieceń Tomasz Tomaszewski z Auto-Tom.

W którym momencie powinienem zadzwonić do technika PDR?

Z zadrapaniem, wszystko zależy od tego, jak głębokie jest. Jeśli dojdzie do poziomu podkładu lub jeśli widać metalowe nadwozie, trzeba będzie zabrać je do garażu. Albo jeśli próba naprawienia zarysowania nie zadziałała, to najlepiej zaangażować w to profesjonalistów. Z wgnieceniami, to jest dużo to samo. Jeśli próba naprawienia nie zadziałała lub jeśli jest to dość poważne wgniecenie, trzeba będzie zabrać go do warsztatu, aby naprawić go prawidłowo.  Nie obawiaj się uzyskać wyceny z wielu warsztatów, ich ceny mogą się bardzo różnić i możesz zaoszczędzić kilka funtów.

Kiedy jest dobry moment, żeby powiedzieć mojemu ubezpieczycielowi? 

Idealnie, tak. Masz obowiązek poinformować swojego ubezpieczyciela samochodowego o wszystkich zdarzeniach, które miały miejsce w samochodzie, niezależnie od tego, czy zgłaszasz roszczenie, czy nie. Nawet drobne incydenty, takie jak cofanie się w pachołek, drapanie boku samochodu po ścianie, czy wandalizm. Wszystkie one budują twój profil ryzyka. Wszystkie incydenty, niezależnie od tego, czyja to wina, mogą zwiększyć Twoją składkę. Może nie wzrosnąć zbytnio, ale może mieć to wpływ na Twoją składkę.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Krótka historia motoryzacji. Od Leonarda da Vinci do silników hybrydowych.

Naprawa zarysowań samochodu: kompletny przewodnik

Jak czyścić wnętrze samochodu. Najlepsze wskazówki i sztuczki