Naprawa zarysowań samochodu: kompletny przewodnik

Małe zadrapania powodują frustrację i mogą okazać się kosztowne do naprawienia lub gdy przyjdzie czas na sprzedaż. Wyjaśniamy, jak je naprawić w domu. Przez cały czas posiadania samochodu, jest to prawie nieuniknione, że zadraśnie się, nawet jeśli jesteś bardzo ostrożny. Przerośnięte żywopłoty, kamienie wyrzucone przez ruch uliczny i nieostrożni przechodnie na ciasnych parkingach sprawiają, że utrzymanie nieskazitelnego lakieru jest bardzo trudne.

Naprawa zarysowań samochodu kompletny przewodnik

Jeśli zauważysz małe zadrapanie, dobrze jest spróbować je jak najszybciej skorygować. Dzieje się tak, ponieważ lakier jest jak skóra ochronna, a odsłonięty metal może pozwolić na korozję. Zadrapania mogą nie tylko zepsuć stylizację Twojego samochodu, ale także wpłynąć na jego wartość, jeśli pozostawisz je do czasu, aż zdecydujesz się na sprzedaż. Jeśli uszkodzenia są bardziej rozległe, zawsze zalecamy skorzystanie z porady profesjonalnego warsztatu, ale drobne zarysowania można usunąć w domu za pomocą produktów przeznaczonych specjalnie dla właścicieli. Przyjrzyj się wskazówkom i podejmij pracę tylko wtedy, gdy wydaje się ona prosta i w zasięgu ręki producenta - w przeciwnym razie skorzystaj z pomocy eksperta. Niewielkie uszkodzenia lakieru są tak powszechne, że istnieje cała branża przedsiębiorstw nastawionych na przeprowadzanie napraw - w tym wiele firm, które pracują z furgonetek i przyjadą do Twojego domu lub miejsca pracy dla większej wygody. Naprawy na miejscu w przypadku zarysowań i zadrapań są zazwyczaj dość przystępne cenowo i kosztują około 100 do 200 funtów za drobne uszkodzenia pojedynczego panelu, a rzadko przekraczają 500 funtów. Zazwyczaj można również uzyskać darmową wycenę przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do naprawy, wysyłając zdjęcie uszkodzenia lub opisując je. Ten przewodnik ma na celu pomoc w podjęciu decyzji, czy można uzyskać świetny wynik DIY, czy najlepiej zostawić naprawę ekspertom.

Jak głęboko to jest?

Nawet bardziej niż jej długość, to głębokość zarysowania decyduje o tym, czy naprawa DIY jest możliwa. Głębsze zarysowania oznaczają, że wykonano więcej uszkodzeń, a zadanie ich naprawienia jest również bardziej złożone. Jeżeli rysa jest głębsza niż tylko pod powierzchnią, najlepiej pozostawić ją profesjonalistom. Fabryczna powłoka lakiernicza samochodu składa się zazwyczaj z trzech warstw. Pierwsza warstwa składa się z podkładu i środka antykorozyjnego, a to wspiera warstwę barwną, pomagając jej przylegać do metaloplastyki samochodu. Warstwa wierzchnia to lakier bezbarwny, czyli taki, który nadaje samochodowi połysk i blask. Każda z tych warstw może być wykonana z kilku warstw, a zastosowanie specjalnych wykończeń, takich jak metaliczne, perłowe i "flipowe" kolory może być bardzo wymagające. Jeśli delikatnie przeciągniesz paznokieć po zadrapaniu, a jego głębokość nie będzie większa niż grubość kartki papieru, może się zdarzyć, że uszkodzeniu ulegnie tylko lakier bezbarwny - jest to stosunkowo prosta sprawa do załatwienia. Przy głębszych zarysowaniach (które mogą przypominać kalenicę), lakier bazowy i podkład mogły zostać wgniecione, a może nawet być goły metal. W ciężkich przypadkach, takie uszkodzenia mogą wymagać profesjonalnej uwagi.

Naprawa zarysowania samochodu: czego potrzebujesz?

Przewidywalnie, im głębsze zadrapanie, tym więcej czasu i sprzętu będziesz potrzebował. Należy dokładnie sprawdzić obszar wokół zadrapania pod kątem śladów rdzy. Jeśli znajdziesz jakieś, musisz zastosować konwerter rdzy, taki jak Hammerite Kurust lub Jenolite. Postępuj zgodnie z instrukcjami i pozwól mu całkowicie wyschnąć przed naprawą uszkodzenia farby. Jeśli zarysowanie jest stosunkowo niewielkie, można użyć płynu do usuwania zarysowań, takiego jak T-Cut, Farecla G3 Professional Scratch Remover lub Autoglym Paint Renovator. Te ciecze ścierne są również znane jako związki do cięcia i usuwają wierzchnią warstwę farby, aby usunąć i "wypolerować" zadrapanie. Jeśli zadrapanie uszkodziło powłokę bazową, trzeba będzie kupić trochę farby renowacyjnej. Rejestrację samochodu możesz przekazać lokalnemu sprzedawcy, który będzie w stanie sprzedać Ci odpowiedni kolor. Alternatywnie, jeśli możesz dowiedzieć się o kodzie lakierniczym producenta - zazwyczaj znajduje się on na metalowej tablicy w ościeżnicy lub pod maską - będziesz mógł kupić właściwy kolor online lub w lokalnym sklepie z częściami zamiennymi. Należy jednak zachować ostrożność. Nawet jeśli otrzymasz prawidłowy kolor lakieru, istnieje możliwość, że nie będzie on idealnie pasował. Dzieje się tak, ponieważ mogą występować niewielkie różnice w dokładnym kolorze partii lakieru, a dodatkowo narażenie Twojego samochodu na działanie promieni słonecznych może stopniowo przyciemniać lakier. Jeśli używasz lakieru renowacyjnego, zazwyczaj będziesz w stanie stwierdzić, gdzie został on zastosowany, jeśli przyjrzysz się mu bliżej, ale z daleka zasłoni on najbardziej oczywiste odpryski i zadrapania, a wiele osób jest zadowolonych z tego wyniku.

Utrzymuj go w czystości

Niezależnie od tego, czy naprawiasz zadrapanie, ważne jest, aby miejsce, nad którym pracujesz, było nieskazitelnie czyste, ponieważ kurz i brud mogą być nieumyślnie wcierane, uszkadzając lakier. Dobrym pomysłem jest również praca na jak najmniejszej powierzchni, niezależnie od metody i zestawu, którego używasz.

Użycie środka do usuwania zarysowań

Użycie masy tnącej niewiele różni się od nałożenia wosku. Płyn należy nakładać czystą, niestrzępiącą się ściereczką delikatnymi, okrężnymi ruchami, aż do momentu, gdy nie będzie już widać zarysowania. Im głębsze zadrapanie, tym dłużej będzie trwało. Gdy rysa zniknie, należy pozwolić jej całkowicie wyschnąć i wyszczotkować wyschnięty nadmiar. Masa do krojenia usunie część ochrony zapewnianej przez lakier nawierzchniowy, dlatego ważne jest, aby na koniec procesu nałożyć warstwę wosku. Pamiętaj, że większość zestawów do naprawy rys działa poprzez przecieranie przez warstwę lakieru bezbarwnego i wtapianie farby z lakieru bazowego, aby wypełnić rysy. Zbyt mocne lub zbyt długie pocieranie może spowodować trwałe uszkodzenie lakieru w samochodzie, pozostawiając wielobarwną plamę oczną.

Korzystanie z zestawów do naprawy zarysowań samochodowych i długopisów

Pióra retuszowe można kupić za kilka funtów, ale w zależności od wybranego produktu, niektóre mogą być bardziej skuteczne niż inne. Większość z nich jest bezbarwna i wykorzystuje rozpuszczalniki, które działają w podobny sposób jak mieszanki do cięcia. Może być trudno uzyskać spójne wyniki z nimi. Możliwe jest również zakupienie bardziej kompleksowych zestawów naprawczych. Zazwyczaj składają się one z serii bardzo lekko ściernych ściereczek oraz smaru w sprayu. Użycie ich razem pozwala na wypolerowanie zarysowania i wtopienie go w istniejącą farbę. Większość z tych zestawów jest również dostarczana z końcowym przezroczystym woskiem lub płynem, aby zapewnić dodatkową ochronę naprawianej powierzchni. Niezależnie od tego, czy używasz długopisu, czy bardziej wszechstronnego zestawu do naprawy zarysowań, dobrym pomysłem jest przetestowanie produktu(ów) na niepozornym obszarze przed rozpoczęciem i użycie taśmy maskującej w celu oddzielenia obszaru, nad którym pracujesz, upewniając się, że nie przesadzasz w aplikacji. Upewnij się, że dokładnie przestrzegasz instrukcji dołączonych do każdego produktu, którego używasz i pamiętaj: mniej to zazwyczaj więcej, jeśli chodzi o naprawianie zarysowań samochodowych. Powinieneś unikać traktowania zarysowań podczas deszczu lub gdy jest szczególnie wietrznie, gorąco lub zimno, ponieważ wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na jakość wykończenia.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Krótka historia motoryzacji. Od Leonarda da Vinci do silników hybrydowych.

Jak czyścić wnętrze samochodu. Najlepsze wskazówki i sztuczki